Tegenwoordig is iedere auto voorzien van een motorregelapparaat. Deze computer regelt o.a. het ontstekingstijdstip, de inspuiting en bij turbo-motoren de turbodruk.
De gegevens hiervoor zijn als tabellen opgeslagen in de chip/eprom.
Bij het tunen worden deze tabellen/ kenvelden geoptimaliseerd en aangepast om bijvoorbeeld een hogere turbodruk/vulling te verkrijgen. Vervolgens moeten o.a. de brandstof hoeveelheid en het ontstekingstijdstip hier weer op worden aangepast.
Zodoende stijgt het koppel en het vermogen, zonder hierbij concessies te doen aan driveability en de geldende emissie-eisen. De aangepaste kenvelden worden opnieuw opgeslagen, dit kan door het vervangen van de chip/eprom of het opnieuw schrijven van de chip, bijvoorbeeld d.m.v. OBD-tuning.
Tuning atmosferische motoren.
Uit onze ervaring blijkt dat chiptuning voor atmosferische VAG motoren (motoren zonder turbo of compressor) in de meeste gevallen weinig/geen winst geeft. Denk hierbij aan de 1.4i-1.6i/V5/FSI/SDI motoren. De vermogensstijging is vaak maar enkele pk’s na de tuning. Met als gevolg dat dit op de weg zeer slecht te vernemen zal zijn. Voor deze modellen bieden wij dan ook geen tuning aan.
Er zijn enkele modellen waarbij er wel verbetering mogelijk is. De modellen waarbij de tuning wel merkbaar meer vermogen oplevert worden op de website vermeld.
Chip op maat.
Alle tuningsets zijn op standaard auto’s ontwikkeld en worden per auto geoptimaliseerd en uitgebreid rijdend gecontroleerd. Daarnaast bestaat er bij ons de mogelijkheid een “chip op maat op de vermogenstestbank” te programmeren. Dit is nog meer aan te raden wanneer er mechanisch iets aan de hardware van de auto is veranderd, zoals een ander uitlaatsysteem, nokkenas, grotere injectoren of een grotere turbo. Er wordt met behulp van diverse meetapparatuur en realtimesimulator de software van het motorregelapparaat al rijdend op onze 4-wd rollenbank geoptimaliseerd. Zodoende dat de motor niet met een te arm mengsel loopt of gaat detoneren/ pingelen, wat tot motorschade zal leiden.
Bij een “chip op maat” wordt dan ook een hoger rendement gehaald uit de motor en vooral rijdt de auto nóg soepeler dan bij normale chiptuning.
Meerprijs opmaat tuning stage 1 & stage 2: € 200,- (meerprijs stage 3+ op aanvraag).