Lets tune this thing!
Vrijwel alle VAG TDI motoren vanaf medio 2006 zijn voorzien van een roetfilter, ook wel DPF genoemd (Diesel Partikel Filter).
Het filter zorgt er voor dat roetdeeltjes uit de uitlaatgassen te scheiden en de overige gassen door te laten, dit heeft als resultaat dat 99% van de roetuitstoot uit de uitlaat voorkomen wordt.
RegenererenGemiddeld genomen raakt het roetfilter elke 1000 km verzadigd. Het motormanagement start vervolgens het regeneratieproces.
Tijdens deze regeneratie worden de opgeslagen roetdeeltjes verbrand. Om dit te kunnen bewerkstelligen moet de uitlaatgastemperatuur tijdelijk verhoogd worden tot 600 a 750 °C. Deze hoge temperatuur wordt bereikt door tijdens het normale functioneren van de motor een beetje dieselbrandstof tijdens de uitlaatslag te injecteren. Deze brandstof verbrand mee en doet de uitlaatgastemperaturen flink stijgen.
Regenereren kost dus wat extra brandstof.
Regelmatig komen we TDI modellen tegen waarvan het DPF defect geraakt is, veelal door een verhoogde roetuitstoot van de motor en/of het rijden van veelal korte afstanden. Bij het rijden met een koude motor ontstaat er meer roetuitstoot en raakt het filter eerder verzadigd. Omdat het filter bij de korte afstanden ook niet op temperatuur komt, verbranden de roetdeeltjes niet en ontstaat er veel tegendruk in het roetfilter.
Op de foto ziet u een DPF van een VW Transporter T5 met ca 65.000km. De storing was. o.a. dat de temperatuursensor kortsluiting had. De filterende blokken hebben losgelaten en zijn samengesmolten om en rond de temperatuursensor.
Roetfilters functioneren het beste als er langere stukken boven de 2000rpm gereden wordt (meer dan 2500rpm is absoluut niet nodig). Om te zorgen dat het filter in optimale conditie blijft, is het verstandig om wekenlijks een langere rit te maken van >15minuten op de snelweg. Negeer even de schakel indicator en zet bij automaat bakken de bak even een tijdje in de S-stand, zodat het toerental even wat langer boven de 2000rpm blijft. Tijdens deze rit krijgen het motormanagement en het roetfilter dan de tijd om het regeneratie proces te starten.
Oplossingen voor defecte roetfilters
Als de vullingsgraad van het roetfilter te hoog wordt, zal de motorcomputer geen regeneratie proces meer starten. Soms kan een geforceerde regeneratie via de diagnose poort een oplossing bieden. Echter als het filter boven een bepaalde vullingsgraad komt, zal regeneratie simpelweg niet meer mogelijk zijn. In dat geval zijn er 2 opties:
1. Een volledig nieuw roetfilter kopen, installeren en laten inleren op de computer.
2. Het filter reviseren bij bedrijven als Diesel Büchli Hardewijk. Afhankelijk van de staat van het filter wordt deze gereinigd of wordt het binnenwerk volledig vervangen, dit is in alle gevallen voordeliger dan een nieuw filter.
Wij kunnen er via de motorsoftware voor zorgen dat de storingen die optreden bij het verwijderen van het roetflter en zijn sensoren, verholpen worden. De auto zal na deze modificatie niet langer regenereren. Let wel (!) dit is niet legaal voor straat gebruik en men is bezig om de APK regels voor 2017-2018 dusdanig aan te passen dat APK keuringen zonder DPF niet meer slagen.
Voor race gebruik is het uiteraard nog wel mogelijk om het roetfilter softwarematig te verwijderen, daarnaast is het dan nodig om het filter fysiek te verwijderen. Wij kunnen voor de meeste wagens tevens een pasklare downpipe leveren (prijzen op aanvraag).